AEUM | Conferencies

Victòria Alsina Burgués

Data:   14/11/2017
    Llda. en Ciències Polítiques i de l'Administració
Títol:   Una bona Administració Pública per viure millor: 10 exemples sorprenents de Serveis Públics exemplars
Resum:   L’Administració Pública és molt diversa i segons les tradicions polítiques i socials de cada país, té característiques diferents. A nivell municipal és més fàcil fer millores en els serveis.

No és possible afrontar reptes del s. XXI amb una organització del segle XIX. Hi ha un consens general que cal fer reformes, tothom hi està d’acord però hi ha divergències en com cal fer-ho.
Un bon servei públic és el que respon a les necessitats dels ciutadans. Per planejar les reformes cal conèixer l’opinió dels usuaris per tal de poder fer-ho amb qualitat i innovació (creativitat) i crear noves maneres amb la col·laboració pública, privada i ciutadana. La renovació no sols consisteix en fer un canvi tecnològic.
CARACTERÍSTIQUES DELS BONS SERVEIS PÚBLICS:
a. Definir els drets
b. Apoderar als ciutadans
- transparència i dades obertes
- participació
- col·laboració
c. Personalitzar
– centrat en les necessitats de la gent
d. Prevenir
- anticipar-se al problema

Exemples de gestions innovadores dels serveis públics en diferents països:

SUÈCIA - en el dret dels ciutadans de tenir una més ràpida atenció hospitalària, s’han reduït les llistes d’espera (màxim 3 mesos) a partir de que, si en tres mesos no es dóna solució, el pacient pot anar al servei privat i l’administració li paga les despeses. L’Administració ha millorat ja que pagar el servei privat li resulta més car.

AUSTRÀLIA – en el dret del treball i per reduir l’atur juvenil, se’ls hi ofereix un contracte entre els 16 i els 25 anys, en que poden escollir formació gratuïta o treball per adquirir experiència professional. Als 25 anys entren al mercat del treball amb formació i experiència.

SUÈCIA - es fa una avaluació del 0 al 10 als hospitals. Es crea competència entre ells per millorar els serveis i tenir més usuaris i també reben més diners.

NOVA YORK - també es fa una avaluació a les escoles públiques a partir d’uns indicadors de qualitat (A,B,C,D) a professors, equipament, resultats... i els pares poden escollir l’escola més adient.

NOVA YORK - inspeccions i controls als restaurants i les fan públiques. El 95% dels restaurants han reduït el nombre d’infraccions en neteja, manipulació, servei....

REGNE UNIT - control de la mobilitat dels ciutadans a partir de comprar dades a les telefonies mòbils. Es van reubicar 300.000 parades de Bus en tot el país. Va augmentar el transport públic

CATALUNYA - plans de seguretat ciutadana a nivell de barris, col·laborant comerços, entitats i així reduir els delictes i la conflictivitat. Cada 4 mesos es posen al dia les informacions.

E.E.U.U. - han creat unes plataformes de col·laboració entre pacients els quals es posen en contacte entre ells donant-se suport moral, consells, efectes secundaris...Ha donat lloc a millores de salut.

NOVA YORK - la conservació del Central Park es gestiona amb la col·laboració d’empreses que donen diners a canvi de posar publicitat als bancs..., Onegés que hi organitzen visites i activitats i l’Ajuntament.

CATALUNYA al Bages, s’ha creat el Parc Tecnològic de la Catalunya Central amb la col·laboració de tots els Ajuntaments que han ofert facilitats als projectes de les empreses per tal de crear llocs de treball.

També ha explicat diversos projectes de personalització :
Al Canadà, quan neix un nen, se li adjudica un assistent que gestiona tots els tràmits (certificat de naixement, pediatra, baixa maternal...)
A les escoles de Finlàndia, cada nen té el seu horari segons les seves necessitats.
A diversos països nòrdics, hi ha presos en règim obert que fan vida normal, altres fan serveis de manteniment en el poble...

Cites fetes al llarg de la conferència
*Manel Castells, 1977 “L’Estat ja no té el monopoli de tenir totes les respostes als problemes de la societat”
*Carlos Castillo(mexicà) “La burocràcia és l’art de convertir lo fàcil en difícil per mitjà de lo inútil”
*Mario Benedetti “ Cuando creíamos que teníamos todas las respuestas , de pronto, cambian todas las preguntas”
Web:  
Podcast:  


Registres 0 a 1 de 1